Mål och mening med 2012

Välkomna till år 2012, go’vänner!

Det är ett år som förhoppningsvis för med sig mängder av härlig, spännande, intressant och fantasieggande läsning.
Förra året innebar i vanlig ordning fler bokinköp än faktiskt utlästa böcker, men jag hann ändå med att läsa klart fler böcker 2011 än 2010 (som toppade 2009 års läskapacitet). Jag anar en trend, en jag möjligen tänker bryta med flit i år.
För att vara en som älskar att läsa har jag nämligen bett mig själv (nej, det är inget nyårslöfte, snarare en tidsprioriterande önskan) att läsa ut något färre böcker i år, vilket bör frigöra mer tid åt eget skrivande.
För så här är det. Mitt årsmål för skrivandet är att färdigställa två manus. Alltså två helt nya, vilket gör att En saga om sorg och dess underbara(?) värld, Angoria, ramlar från första till tredje plats i listan över prioriterade berättelser. (När ett bokförlag nappar på de första, och färdiga, böckernas manus hoppar naturligtvis den här världens händelser uppåt i listan igen.)
Inget ont som inte för något gott med sig, för jag ser verkligen fram emot att få sätta tänderna i ett par idéer som etsat sig fast i minnet och i högarna av anteckningar runtom i mina fysiska rum.
Som jag ser det torde det vara möjligt för mig att pressa ur mig två sidor per dag i det ena projektet och fyra-fem sidor per dag i det andra. Med skrivfria lördagar och söndagar skulle det kunna ge mig ett manus (med arbetsnamnet Svarta Skaftö och till dags dato 13 skrivna sidor) om minst 130 sidor till och med mars utgång; det andra, och större, projektet kallar jag Blodbalansakten (ifall jag prioriterar just det, är lite i valet och kvalet) bör bli mellan 350 och 400 sidor långt, varav cirka 30 är skrivna.
Så, jag önskar oss alla ett riktigt givande skriv- och läsår anno 2012.
Väl mött!

Författare: Stefan

Författare, journalist och antropolog, intresserad av berättelsen, berättandet och det skrivna ordet. Läser, tänker och skriver en hel del.

Kommentera

