Feber och fåfängans skrivförsök

Med feber och förkylning i kroppen är det svårt att uppamma den där geisten att skriva, har jag märkt.
Mina uppsatta sidantalsmål per dag har redan slagit slint så det förslår. Men skam den som ger sig. Jag har skrivit ett par sidor idag, trots allt. Bättre än inget.

I Blodbalansakten har jag bestämt mig för att ha blott två årstider, med två liminala perioder som övergångar däremellan. Båda årstiderna består av två kvartal, vilket känns helt rimligt om man ska följa det ordets inneboende logik, och den ena årstiden är ljus och med synlig himmel. Den andra är en molntäckt period, frostkall och grå. Det är under denna årstid de vampyrer som inte är solvakna avbryter sin dvala och gör världen osäker.

I En saga om sorg blev det en dryg halv sida i kapitel tre, del tre. Ett längre stycke som fördjupar en av karaktärerna, vågar jag påstå.
Egentligen ville jag skriva om en dust och ett stormöte i kapitel fyra, men det får bli en annan dag.

Svarta Skaftö har jag inte besökt idag, tyvärr. Inte annat än i tankarna, i varje fall.

Författare: Stefan

Författare, journalist och antropolog, intresserad av berättelsen, berättandet och det skrivna ordet. Läser, tänker och skriver en hel del.

Kommentera

