Äkta människor och lite Sherlock Holmes

Såg första avsnittet av den svenska science fiction-serien Äkta människor* i söndags och avsnitt två ikväll. Serien kändes helt okej, tycker jag. Kommer att följa den.
Hyser en viss fruktan för svärfaderns psykohubot, som med tiden lär kontrollera honom ännu mer. Eva Röse som badasshubot funkar också bra.
Sedan tycker jag om ljuset och ljussättningen i serien så här långt. Hubotarna ser verkligen maskinlika ut, men samtidigt med en mänsklig sida. Namnet hubot, däremot, tja, jag får väl ge det lite tid att ”sätta sig”, tror jag. Tänker mest på hobbit, och någon sådan har jag inte sett, ännu.

Jag hoppas verkligen att man i serien kommer att utforska de psykologiska aspekterna av vad det innebär att vara hubot med mänskliga känslor kontra människa utan desamma. Jag önskar också att jag med tiden förstår varför vissa hubotar kan äta männisoföda OCH måste laddas med el, medan andra enbart laddas upp via vägguttaget.
Är de förra en vidareutveckling av de senare?
Är ”matätarna” resultatet av människans förening med maskinen?
Sådana frågor tarvar svar. Science fiction kan ställa sådana frågor och förse oss med viktiga svar, så är det bara.

Även om idén med artificiell intelligens i nära nog genommänsklig gestalt inte är vare sig originell eller ny, man anar inspirationskällor som Battlestar Galactica och Ghost in the Shell (med flera), känns det jättekul att SVT vågar satsa på något så ”smalt” som science fiction. Och det på en såpass human(?) sändningstid som söndag innan läggdags. Verkligen suveränt. Och med tanke på att Game of Thrones drar igång onsdagen 22 februari är mina intressesfärer så att säga täckta: sci fi och fantasy …

… med lite modern Sherlock Holmes, säsong två, däremellan, på lördagar. Serien startar lördagen 4 februari.

*) Sveriges Radio PP3 pratar Äkta människor här.

Författare: Stefan

Författare, journalist och antropolog, intresserad av berättelsen, berättandet och det skrivna ordet. Läser, tänker och skriver en hel del.

Kommentera

