Svarta Skaftö 2

”Schartau gör först en distinktion mellan Guds eviga förutseende och Guds av evighet fattade beslut rörande människans eviga öde. Han säger, att man måste skilja mellan förutse och utse.”
– två meningar ur  Lechard Johannessons inledning i Henric Schartaus Om Nådavalet, utgiven 1960.

Det är något jag får ta med mig när jag sätter mig in i schartauanismen och dess förgrundsgestalt, nämnde Henric Schartau.
Schartauanismen inverkan i Bohuslän och i Grundsund var nämligen starkt, framför allt på 1800-talet.
Min tanke är att ”den nye”, det vill säga den vikarierande kapellpredikanten ska hålla sin första predikan inför en samlad församling den 7 november 1869. Ja, det är en söndag, jag har luskat reda på det.

Research – om man nu vill ha en någorlunda realistisk story att berätta – är således A och O. Jag har letat fakta och detaljer i en mängd böcker och tidningar, men har även snappat upp en del som mina föräldrar berättat om från deras barndom, eller saker som deras far- eller morföräldrar berättat om …
… Men jag låter inte alla dessa fakta stå i vägen för min historia, min berättelse (hoppas jag). Att lära sig saker på vägen är bara kul, men någonstans måste det jag själv skriver få ta plats och ha sitt utrymme på bokmanussidorna. Skulle det visa sig att ett faktum står i vägen för handlingen, exempelvis att skeppet X inte fraktade lasten Y till landet Z i november 1869 utan först i april 1870, ja, då är det fullt möjligt att jag struntar i det historiskt korrekta faktumet och istället skriver in det som ett slags sanning för min berättelse.
Jag vägrar tro att ens trovärdighet står och faller med en sådan detalj, särskilt när det jag skriver är en helt fiktiv berättelse inom en 1800-talshistorisk bohuslänsk ram.

Men, det är ju vad jag tror.

Jag skrev för övrigt hela 2,5 sidor ikväll. Har räknat ut att jag nu har passerat det magiska 50-sidorsstrecket.
Hurra för mig!
Bara 150-175 planerade sidor kvar, sisådär.

Författare: Stefan

Författare, journalist och antropolog, intresserad av berättelsen, berättandet och det skrivna ordet. Läser, tänker och skriver en hel del.

Kommentera

