Jag har blivit med bok!

Sitter just nu och filar på det sista kapitlet till fantasymanuset till den blivande boken Fred så gyllene som jag skrivit/skriver på under lediga stunder.
Japp, ni läste rätt: Undrentide Förlag med en redaktör med fantastisk smak, alternativt med smak för det fantastiska, har antagit utmaningen att ge ut boken.
Siktet är inställt på att få ut boken redan i år. Det är målet, i varje fall, och det är med den insikten vi, redaktör Elin Holmerin och jag, arbetar med att färdigställa arbetet.

Kvar återstår att jag tar mig an den konstruktiva kritik jag fått på manuset, ändrar, stryker, förbättrar, samt skriver om det sista kapitlet som bara kan bli bättre. Tanken är ju förstås att hela bokens avslutning ska generera ”jag måste läsa nästa del i serien”-känslor hos läsaren. Vad som behövs är ett slags klipphängare, med andra ord. För det här är alltså första delen i en serie.
Kvar återstår att skriva en spännande/lockande baksidestext.
Kvar återstår att få till en trevlig presentation av undertecknad.
Och kvar återstår att få till ett snyggt omslag, få till layout, typsnitt och kägel (radavstånd), en utmaning som redaktören redan antagit med beslutsam ackuratess.
Kvar återstår kanske även möjligen förhoppningsvis ytterligare detaljer, men om dessa lär jag återkomma senare.

Än så länge känns emellertid allt bara sådär fluffigt molnsvävande och rosaskimrande himlastormande bra, trots att jag i skrivande stund är hemma från jobbet för att jag är förkyld, med feber, hosta, huvudvärk och allt.

Fred så gyllene startar sextio år in i en specifik period i kungariket Semarien, den så kallade teraphenska freden. Det har rått fred sedan imperiet föll samman och kejsardynastin störtades. Kungaätten Teraphen styr från Falknest, slottskomplexet beläget i norra Elataras största stad, Galenda.
På ytan är allt fridfullt.
Under ytan lurar emellertid maktlystnad och mörka motiv, magi och mystiska mord.

Hihi, det är så roligt att vara med bok. Egotrippat, javisst, men det här är en dröm som går i uppfyllelse (även om mycket jobb återstår, jag vet).
Ja, jag ville bara dela nyheten med er, dela glädjen, sprida budskapet etcetera och så vidare …
Ni får förstås också sprida budskapet om den här bokens tillblivelse. Sedan tycker jag faktiskt att ni kan börja spara en tia här, en tjuga där, så att ni har råd att köpa verket när det är köpbart. (Att göra en intresseanmälan här, till exempel, är inte heller så dumt, så kan jag vidarebefordra er potentiella köp- och läslusta till förlaget.)

Författare: Stefan

Författare, journalist och antropolog, intresserad av berättelsen, berättandet och det skrivna ordet. Läser, tänker och skriver en hel del.

7 thoughts on “Jag har blivit med bok!”

  1. Grattis!!! Jag kommer garanterat att köpa ett ex. 🙂 Några önskemål: (1) Satsa på en riktigt snygg karta. (2) Skena inte fullständigt i antal sidor och volymer så du hinner dö innan serien är färdig. Det har hänt förr… 😉

    1. Tack, herr Logg!
      Jag ska försöka uppfylla dina önskemål. Beträffande 1), så är jag inte orolig. Alls. Beträffande 2), så tänker jag inte nå upp till ett tvåsiffrigt antal volymer. Huruvida jag lever eller är död när allt är färdigskrivet lär vi bli varse då. Hur många sidor som hamnar mellan pärmarna är också osäkert i skrivande stund, men om det blir 550-650 per del, är det okej?

  2. Låter som en lagom tjock bok! Låter också betryggande att ni har kartan under kontroll! Den är viktig! 🙂 Tycker t.ex. att Jordans karta är undermålig och Martins ok men inte mer. Det är omsorgen om detaljerna som gör det tycker jag (=Tolkien)… Jag har t.ex. aldrig mer än sneglat på kartan i Jordan och Martin medan jag ägnat många timmar åt att bara sitta och studera Tolkiens kartor.

Kommentera

