Mina fem senast utlästa böcker

Finns det inte ett uttryck som lyder ”Säg mig vilka böcker du läser och jag ska berätta vem du är”?
Nä, okej då. En så kallad parafras på något helt annat, jag vet.

Men här kommer ändå mina fem senast utlästa böcker, med den allra senaste överst:

  • The Fires of Heaven, Robert Jordan – del fem i Robert Jordans The Wheel of Time-serie. Sista delen kommer ju ut nästa år, så jag tänkte åtminstone ge mig själv chansen att läsa ikapp serien. Den käre Jordan fäste mycket vikt vid klänningar i den här delen, men i övrigt tätnar ju den så kallade intrigen …
  • Doppler, Erlend Loe – suverän och kort bok om Andreas Dopplers öde. Hans far har nyligen gått bort och han flyttar ut i skogen, där han delar tält och tid med en älgkalv. Samhällskritisk, perspektivvändande humor när den är som bäst. Rekommenderas!
  • Cirkeln, Sara Bergmark Elfgren & Mats Strandberg – sex omaka gymnasietjejer tvingas samman av öde och omständigheter när döden besöker Engelsfors. En bra, solid, om än synnerligen dyster och humorfri första del i en trilogi som lovar mycket och mer. Det är ingen feel good-bok, direkt. Som den journalist jag är reagerade jag på småstadsblaskans kvällstidningsliknande journalister, men å andra sidan vet jag inte hur stort Engelsfors är, så jag ska kanske inte tycka för illa om det. Och nu, en petitess: Snälla författare, det heter inte ”hissa flaggan på halv stång” när någon har dött. Det heter ”hala flaggan på halv stång”. Såvida de vid flaggstången inte firade döden, förstås …
  • The Shadow Rising, Robert Jordan – del fyra i The Wheel of Time. Kommer inte riktigt ihåg vad som hände. Var ogiern med i den här delen?
  • The Dragon Reborn, Robert Jordan – del tre The Wheel of Time. Se del fyra beträffande mitt dåliga minne. Fast här letar väl Rand ändå efter Callandor, svärdet som inte är ett svärd? Eller?
Författare: Stefan

Författare, journalist och antropolog, intresserad av berättelsen, berättandet och det skrivna ordet. Läser, tänker och skriver en hel del.

Kommentera

