Sista kapitlet – det närmar sig

G’afton!

Tack vare 17 maj-ledigheten blev det 14 färdigskrivna manussidor i helgen, vilket känns helskönt. Att lägga till de redan klara, alltså.
Nu är jag på G med den nya versionen av det sista kapitlet av Fred så gyllene.
För att få till det bättre än den föregående versionen har jag gått på redaktörens linje och skalat bort vissa … element hos vissa … figurer. Vagt, va!? Det ska det vara.
Den nya versionen passar bättre in i resten av boken och bryter inte av fullt så mycket som den äldre versionen gjorde. Tror jag. Hoppas jag. Även om jag försöker behålla en del av grundtanken med den föregående versionen, så har jag varit öppen för nya intryck så att säga.

Men jo, jag har även vänt på perspektiven. Varje kapitel är skrivet ur två protagonisters perspektiv – skrivet i det väl fungerande tredjeperson-imperfektum-perspektivet (hen hoppade, skrattade, plaskade, åt, sov, dödade etcetera). Ja, de förekommer inte samtidigt, men man följer en karaktär i början och en i slutet, om man skriver så då. Capisce!

Så i det nämnda sista kapitlet har jag, för att få det så bra som möjligt, helt sonika skiftat plats på POV-karaktärerna*: den förstas perspektiv kommer i slutet, den senares i början.
Och nu har jag kommit långt mer än halvvägs in i kapitlet, och börjar få med det jag måste ha med från den föregående versionen.

Det som är bättre med den nya versionen är att jag får med mer bakgrundshistoria, mer djup, mer karaktär, mer intrig, mer av, tja, allt. Men mindre av rent trams.
Snart återstår det att övertyga min redaktör om att jag är på rätt spår …

Nu är det läggdags! Imorgon är det måndag och arbete – hurra!

*) POV är engelska och står för Point of View, det vill säga just det perspektiv ur vilket berättelsen berättas.

Författare: Stefan

Författare, journalist och antropolog, intresserad av berättelsen, berättandet och det skrivna ordet. Läser, tänker och skriver en hel del.

Kommentera

