Kapitlet blir klart nästa helg!

Ja, jag sticker ut hakan lite. Det ska förstås, i ärlighetens namn, stå att jag TROR att kapitel elva i En saga om sorgs första del blir klart nästa helg. Jag ska vara hemma då, har inga planer på annat. Så blir det regn och rusk just lördag och söndag bekommer det mig inte ett dugg. Snarare tvärtom, för då kanske jag slipper en 30-gradig lägenhet. Har varit lite gassigt att sitta vid datorn om man säger så. Och på balkongen var det 47 plusgrader tidigare idag, så det blev ingen lång stund där. Tyvärr.

Nå, jag bifogar ett litet stycke eller två ur kapitlet, utan spoilers för säkerhets skull:

Kaffe. Hon hade aldrig druckit det själv, bara hört talas om det. Om det kan rädda mitt liv så.

Väl nere i köket, som var fullt av liv, slammer och frukostförberedelser, gav Tayelle och maken Bened Sherlon vad hon efterfrågade. ”Två snabba koppar med varmt kaffe i strupen gör susen mot bakfylla”, sade han. ”En svartmuskig karavankapten från Zabarni förespråkade det en gång, och sålde fyra påsar med bönor och en praktisk liten kaffekvarn till oss.” Han nickade mot den ångande kitteln på spisen. Den spred en aromatisk väldoft i köket, om än blandad med lukterna från rökta korvar och lagrade ostar och nygräddade brödlimpor som låg på ett träfat med en linneduk över sig. ”Den där mörkbruna drycken är så stark att gråsystern däruppe kvicknar till sådär fort.” Värden knäppte med fingrarna. ”Men vi tar till ett knep till.” Han blinkade med ena ögat. ”Eller hur, älskling?”

Författare: Stefan

Författare, journalist och antropolog, intresserad av berättelsen, berättandet och det skrivna ordet. Läser, tänker och skriver en hel del.

2 thoughts on “Kapitlet blir klart nästa helg!”

    1. Hrm, jo, ja, det. Nej, allvarligt skrivet, det har gått helt okej. Det var en förhoppning att bli klar den gångna helgen, och det närmar sig med stora kliv.
      Nu tror jag att jag med ganska stor visshet blir klar, om inte på nationaldagen, så i varje fall den här veckan.
      Sedan blir det att jag skriver ut kapitlet, förstås, och läser igenom det flera gånger. Gärna högt för mig själv också. Det låter löjligt, men på så sätt hör man hur dialogen låter, om inte annat.
      Därefter blir det väl finjusteringar, kan jag misstänka, och sedan ska det vara klart på riktigt.

      Schyst att du frågar, förresten. Det uppskattas.

Kommentera

