Det känns bra – igen

Med ett elfte kapitel på väg att bli klart, och med en påbörjad redigering av hela bokmanuset, och med en synnerligen trevlig tjuvkik på det blivande omslaget, känns det rätt bra. Trots att gamla Svedala for ut ur EM med buller och bitterhet.

Ja, de förstörde äventyret med en så illa genomförd förstahalvlek mot Ukraina i första matchen. Mot England spelade i varje fall laget ganska så bra, särskilt i andra halvlek. Sammantaget var, tycker jag, Sverige något lite bättre än England – men sport är som livet i stort, nämligen orättvist.

Var jag mörk i sinnet nu? Ja, jo, men så är det väl ändå.

Men nog om det. Sverige får ta nya tag och kvalificera sig för VM istället.

Skrivandet då? Just det. Jo, som sagt, det går framåt, ord för ord, mening för mening. Eller rättare skrivet, nu när jag redigerar är det snarast ord och meningar som ska trimmas bort, inte minst i det sista kapitlet. Kommande midsommarhelg blir det kanske inte så mycket redigerat, men sedan har jag helgerna fria att arbeta hårt.
Jag har ett eget sistadatum när jag vill vara helt klar, men det behåller jag för mig själv än så länge. Men visst ligger det inom ramen för förlagets deadline, inga problem där.

Omslaget då? Jo, jag fick som sagt en tjuvkik på det igår. Omslagskonstnären (oj, där gjorde Cristiano Ronaldo 1-1 för Portugal mot Nederländerna!) Maria Helena Stanke har skapat ett litet mästerverk, en pärla som, är jag övertygad om, kommer att locka folk att inte bara beundra omslaget för en stund, utan också köpa och läsa boken.

Behöver jag tillägga att jag sov gott natten till idag?

Författare: Stefan

Författare, journalist och antropolog, intresserad av berättelsen, berättandet och det skrivna ordet. Läser, tänker och skriver en hel del.

Kommentera

