George R R Martin & lilla jag

Hm!

Visst låter det mysko.
Men som det ego jag är ville (måste?) jag bara berätta att jag var inne på Bokus hemsida nyss och noterade med hyggligt stor glädje … nej, ärligt skrivet, riktigt enorm champagnebubblande lycka, att någon som har beställt min bok även har beställt George R R Martins A Clash of Kings (och kanske några titlar ytterligare). Just sayin’.

Och igår noterade jag att det var någon som beställt Charlaine Harris Sookie Stackhouse Set (d.v.s. en samlingsbox med åtta böcker om de som härjar och har det i Bon Temps, Louisiana, USA) tillsammans med Fred så gyllene.

Snacka om att man är i fint sällskap. Hoppas att det fortsätter så.

Va? Vad undrade ni? Ifall jag är inne på Adlibris, Bokia och Bokus ofta och kollar såna här saker?
Nej, nej, nej … Nja, jo, det har väl hänt, det har det. Hm (igen).
Får jag skylla på att jag är förkyld och har ont i halsen och så vidare och behöver lite allmän uppmuntran?
Nähä? Okej, jag ska skärpa mig.

Vi hörs.

Författare: Stefan

Författare, journalist och antropolog, intresserad av berättelsen, berättandet och det skrivna ordet. Läser, tänker och skriver en hel del.

10 thoughts on “George R R Martin & lilla jag”

    1. Ah, då hänger jag med 🙂

      Läser dina inlägg till och från, och kan se att du, om man ska säga det försiktigt, gillar George R R Martin. Har själv nyligen börjat läsa hans kända serie, då en inbiten fantasy-nörd måste iaf ha läst det. Hitentills så är den riktigt bra, och den ger faktiskt mer av att innehålla mystiska och fantasy-aktiga bitar, jäms med politiken och actionen.

    2. Aarg. Skrev ett jättelångt och fint svar, så bara försvann det.

      Men, här är jag igen :).
      Vad jag skrev var att även om jag verkligen är ett fan av GRRM:s serie A Song of Ice and Fire, plus novellerna om Dunk och Eg, så är jag inget fanatiskt fan. Jag frekventerar Westeros.org i tid och otid, och där kan du själv läsa de riktiga hardcore-fansens inlägg, åsikter och teorier om händelserna i serien. Det är intressant och roligt – om man vill lägga tid på det.

      Nå, jag påbörjade min egen berättelse i serien En saga om sorg före jag ens hade läst herr Martins böcker, och blev således inte vare sig påverkad eller inspirerad av vad han skrev. Men efter att ha läst hur han skriver, vad han skriver, hur han bygger upp handlingen etcetera, så är jag definitivt inspirerad av det han skriver.
      Däremot är han inte ensam om att inspirera mig. Steven Eriksons Malazan-serie, Joe Abercrombies böcker, Stephen Deas inspirerar. Och Brandon Sanderson, Patricia McKillip, Ellen Kushner och alla andra (eller många i varje fall, allt är ju inte fantastiskt inom fantastiken) som jag nämnt under Lästa böcker-fliken.

      Men fortsätt gärna att läsa Martins böcker, de är absolut toppklass inom fantasy.

    3. Besvärligt det där när man väl skrivit en massa text bara försvinner sådär. Men det gick till slut 🙂

      Tackar för att ha blivit tilldelad din historia. Jo, det är ju oftast från flera håll man brukar få inspiration och dylikt, för att skapa en så bra berättelse som möjligt (säger en nästan-författare).
      Många bra inspirationer där, bland annat Erikson och McKillip. Ellen Kushner slår det tyvärr ej någon klocka, får nog rådfråga mr Internet vad hon gett ut.
      Jodå, det ska jag 🙂 Får se till att läsa dina böcker också samtidigt, då jag ändå håller på.

    4. Vad kul att du själv skriver. Det är bara att kämpa på, och försöka bli färdig med vad du plitar på. Att bli färdig är det svåraste, tycker jag. Att få alla idéer är det lättaste, för sådana får man ju hela tiden, bra som dåliga, användbara som oanvändbara.

      Ellen Kushner har skrivit bland annat Swordspoint, som är en skarp och synnerligen välskriven berättelse om lite folk i den fiktiva staden Riverside. Inte så mycket magi och drakar och sånt, precis. Nej, den boken läser man för språkets och intrigens skull, tycker jag. Vill du ha mäktig magi och annat får du läsa Steven Erikson istället. Eller R Scott Bakker, rentav.
      Ja, det finns hur mycket som helst att läsa därute. Kul då att du tänker ta dig tid att läsa något som lilla jag har skrivit :).

    5. Jo, det är väl en av grejerna som jag har lärt mig, att det svåra ligger i att bli färdig. Och tack, kan behöva det för att göra klart det hela 🙂
      Tackar för lästipsen, kan behöva ha något att läsa nu till höst.
      Och jag skulle nog inte kalla dig liten, då jag skulle vilja säga att när man väl har släppt ut en bok så har man avslutat något stort, då man har suttit ett bra tag för att skapa en värld och en händelse. Så länge som man kämpat för det så har man gjort något stort 🙂

    6. Jag har onekligen kämpat med världen och skrivandet, det är sant. Och jag tackar för ditt stöd.

      Hoppas nu att du tycker att berättelsen är läsvärd, när den kommer ut. Vilket är rätt snart nu. Det börjar pirra lite, faktiskt :).

Kommentera

