Svårt att få en bok utgiven

Det är med växande ödmjukhet jag inser att det här med att få sin bok utgiven på ett förlag är, relativt sett, få förunnade. Inte minst i Kina, skriver Shanghai Daily enligt Svensk Bokhandel, även om bokmarknaden växer så att det knakar i ryggar och limning.
Och att få till det där miljonsäljande verket är astronomiskt svårt. För 2011 gavs det ut ofattbara 370 000 titlar i Kina. Det var en (rekordsnabb) ökning med 12,5 procent jämfört med året dessförinnan. Blott 48 av dessa titlar, eller 0,000129 procent, sålde i 1 000 000 exemplar eller mer.
Då känns det på sätt och vis vettigare att spela på lotto, eller hur?
Men hur många som de facto kan leva på sitt författarskap framgick inte av det lilla jag kunde läsa av notisen. Men säg att man skrapar ihop tillräckligt med slantar för att klara sig ett år om man säljer 10 000 exemplar av sin bok. Ja, eller om förlaget säljer så många, alltså. Då lär de 48 få betydligt fler som sällskap, misstänker jag.

För att sticka ut ur den publicerade mängden kanske den med fördunklad moral kan göra som den brittiske deckarförfattaren R J Ellory gjorde för att ge sina egna böcker lite extra stöttning i recensionsfloran.
Han skapade helt sonika falska nätidentiteter och gav sig själv högsta betyg i recension efter recension hos nätbokhandeln Amazon. Samtidigt, märk väl, som han, när han ändå höll på, gissar jag, gav sina författarkollegors alster sämre recensionsbetyg. Ja, de alster som han ansåg konkurrerade med de egna böckerna.
Enligt en artikel i (bland annat) Dagens Nyheter har han inte bara blivit upptäckt, utan också bett om ursäkt i ett pressmeddelande som The Bokseller tagit del av:
”Jag ångrar av hela mitt hjärta mitt bristande omdöme som tillåtit mig att sprida personliga åsikter på det här sättet”, skriver R J Ellory i pressmeddelandet.

Märk väl att jag inte tänker begå det misstaget när min bok har kommit ut. Däremot kanske jag undviker att ta del av eventuella negativa, icke konstruktiva recensioner och istället solar mig i glansen av de hyllande, positiva och härliga. Om nu sådana dyker upp, vill säga.

Förresten, och nu kommer något helt annat, så har jag en intressant intervju på gång inom kort. Med en inte helt okänd författarduo …

 

Författare: Stefan

Författare, journalist och antropolog, intresserad av berättelsen, berättandet och det skrivna ordet. Läser, tänker och skriver en hel del.

Kommentera

