En just nu-enkät

Vissa tycker att det är trevligt med miniundersökningar. Jag också. Alltså bjuder jag på en just-nu-enkät. Jag fick/snodde idén från Bokstävlarna, som i sin tur lånade den från enligt O.

Vid sängen: I den lilla bokhyllan gjord av pappa får det plats fyra mer eller mindre tunna böcker. Så där finns Hugh Cooks The Walrus & The Warwolf, Elin Holmerins Eldfloder, Nene Ormes Udda verklighet och Den långa vägen hem, en tecknad variant av Stephen Kings Det mörka tornet.

På soffbordet … som är detsamma som vardagsrumsbordet för min del ligger Joe Abercrombies The Heroes och väntar på att bli utläst. Där ligger också ett gäng pocketböcker som är frestande att påbörja: Cormac McCarthys Vägen, Karin Boyes Kallocain, Terry Pratchetts Eric, Erik Granströms Slaktare små, Liane Merciels Heaven’s Needle, Fjodor Dostojevskijs Brott och straff (japp, nån gång måste den läsas), Erlend Loes Naiv. Super, Hjalmar Söderbergs Doktor Glas, samt provtrycket av min egen Fred så gyllene som släpps den 21 september.

På bussen: Brukar lyssna på en god ljudbok, men vet inte vad jag ska ge mig på härnäst. Kanske blir det ett gäng sf- eller fantasynoveller fullt lagligt nedladdade från något nätmagasin.

För att fortbilda mig: Läser mest skönlitterärt just nu, men jag vill gärna sätta tänderna i någon fackbok snart. I så fall blir det säkerligen historia. Eller så gör jag allmän och öppen research i samband med skrivprojektet Svarta Skaftö, så då blir det allt möjligt om 1800-talet fram till 1869, ungefär.

I dvd-spelaren: Har jag säsongerna 1-3 (ja, inte samtidigt!) av tv-serien Fringe. Vad jag har förstått ska serien bli mycket bättre efter säsong ett. Har dock inte kommit så långt in i första säsongen ännu, men den är helt okej redan nu, tycker jag.

Läser jag lite då och då: Stephen Kings Att skriva.

Bibliotekslånad bok: Joe Abercrombies The Heroes.

Utmaningsbok: Känner på mig att Fjodors Brott och straff blir en sann utmaning.

På is: Peter F Hamiltons Pandora’s Star, som jag började på för sju år sedan. Har i och för sig inte läst i den på fem av de åren, kanske, men det finns ett avsnitt med en intelligent rymdvarelse som jag helt enkelt inte kommer förbi. Annars gillar jag den boken skarpt, och jag har, för säkerhets skull, köpt del två i serien också, Judas Unchained.

Borde jag börja med: Har inga måsten när det gäller böcker, det förtar själva idén med att läsa dem – det ska ju trots allt vara en lustfylld aktivitet att läsa, inte ett tvång. Men jag skulle vilja börja med C S Friedmans Feast of Souls, Winter’s Heart av Robert Jordan, Midnight Tides av Steven Erikson, Joyce Carol Oates Blonde, Nguyên Huy Thiêps Skogens salt, Joe Hills En hjärtformad ask, Siri Hustvedts Den skakande kvinnan, Orhan Pamuks Den vita borgen … ja, ni förstår själva.

Längtar jag efter att få läsa: The Winds of Winter, av George R R Martin. Tyvärr lär det dröja innan den kommer ut, så jag får ha tålamod.

Författare: Stefan

Författare, journalist och antropolog, intresserad av berättelsen, berättandet och det skrivna ordet. Läser, tänker och skriver en hel del.

Kommentera

