IDAG SLÄPPS FRED SÅ GYLLENE!

Ja, jag tänkte att det var värt en VERSAL-rubbe, för nu är bokdebuten avklarad! Fred så gyllene, den första delen i fantasyserien En saga om sorg, släpptes idag, fredagen den 21 september anno 2012.
Känns mycket bra.

Det firades med en whisky, single malt förstås. Och tårta på jobbet, tidigare idag.
Alla är så glada för min skull, det känns riktigt roligt, om jag ska vara ärlig. Den där skrönan om att delad glädje är dubbel dito är inte så fel ute, trots allt.
Redan glad blev jag extra glad när jag gick till Roomer i Uddevalla för att köpa mig en chêvre-sallad – ett par av de supertrevliga och charmiga tjejerna som jobbar där (de var lediga just när jag tjôtade med dem, men ändå) läste artikeln i Bohusläningen (om mig och boksläppet, se nedan) och blev jätteglada för min skull. Sådana fina gester uppskattas – åtminstone hos undertecknad.

Under veckans gång har jag förresten förpassats till den andra sidan, två gånger om.
Ja, jag syftar förstås på det faktum att jag i vanliga fall är reporter som intervjuar folk, men i dessa fall har jag varit ”folk” som blivit intervjuad.
En gång av min kollega på Trollhättan 7 dagar, en gång i Bohusläningen. Artiklar publicerade i onsdags respektive idag.
Det var allt lite smånervöst, måste jag erkänna, att tvingas tänka till och besvara frågor man inte nödvändigtvis var beredd på. Svåra frågor som ”Vad handlar Fred så gyllene om?” kan ju ingen människa svara på :). Nä, skämt åsido, det gick ganska bra, tycker jag.

Nu blir nästa steg att fara ner till Bok- och biblioteksmässan nästa vecka, inte minst för att träffa förläggare Elin Holmerin på Undrentide Förlag som sett till att ge ut Fred så gyllene.
Sedan ska jag försöka passa på att träffa lite folk jag haft att göra med här på min blogg. Ifall de har tid över, vill säga. Det vore trevligt att få säga hej till dem i verkliga livet.
Men om jag missar chansen där, tänker jag ta den under Kontrast-helgen i Uppsala 5-7 oktober. Kontrast ska verkligen bli spännande, och där lovar jag att fira min bokdebut riktigt ordentligt.

Ha nu en fantastisk fantastikhelg allesamman!

Författare: Stefan

Författare, journalist och antropolog, intresserad av berättelsen, berättandet och det skrivna ordet. Läser, tänker och skriver en hel del.

4 thoughts on “IDAG SLÄPPS FRED SÅ GYLLENE!”

    1. Hihi!
      Supertack.
      Alla är så glada åt det här att jag går runt med ett ständigt leende på läpparna.
      Nu är det bara att invänta nästa led i processen, ett jag överhuvudtaget inte längre kan påverka, nämligen den första recensionen.
      Frågan är om jag ens kommer att våga läsa den …

    2. Jag med :).

      Läste förresten några av recensionerna på din blogg. Gillade särskilt den om GRRM:s A Clash of Kings. Och vad kan man säga, mer än att hans bystfäbless inte avtar med tiden. Hans ”nipples on a breastplate” har ju närmast blivit ett begrepp.

      Med det skrivet så toppar han ändå min lista över de bästa fantasyförfattarna. Hans karaktärer, ovissheten hur det ska går för dem och de mångbottnade intrigtrådarna kan inte göra någon besviken, tror jag.

Kommentera

