Filmrekommendation!

Har ägnat några timmar av helgen åt att stirra på dumburken. Eller dumskärmen kanske man måste kalla den numera.

I alla fall …

Såg Prometheus, som … tja, inte var vad jag hade tänkt mig. Rättare sagt, några har avrått mig från att se den, så jag tonade ner förväntningarna, men … den var ändå inte som jag hade tänkt mig. En liten besvikelse, faktiskt.
Tur då att jag såg den i lördags.
För idag såg jag årets bästa film, The Flowers of War (som den heter på svenska!) av Kinas Ingmar Bergman, Zhang Yimou. Med bland andra Christian Bale och Ni Ni i ledande roller. Fantastisk film som bara växer och växer. En grym film om människor i krigets vansinne, och som på ett genialiskt sätt förklarar en karaktärs hela bakgrundshistoria – d.v.s. förklaringen till varför hen beter sig som hen gör – i ett par korta ordväxlingar. Lysande.
Se den!

Den handlar för övrigt om japanernas förödande och mycket brutala ödeläggelse av Nanjing den 13 december 1937. I filmen får vi följa kriget ur en begravningsentreprenörs, några kyrkliga ungars och ett gäng prostituerades perspektiv. Ja, bara Zhang Yimou kan komma undan med en sådan mix. Och ja, det är en seriös, allvarlig, blodig och tung film, för den som undrar.
Var beredda på att tårarna rinner när ni ser den, ty det är ingen lycklig Hollywood-rulle.

Nej, nu ska jag läsa något som kan lyfta humöret en smula:
Cormac McCarthys Vägen. Hm.

Författare: Stefan

Författare, journalist och antropolog, intresserad av berättelsen, berättandet och det skrivna ordet. Läser, tänker och skriver en hel del.

Kommentera

