Att sälja böcker, många böcker

Visst, jag erkänner, jag när givetvis en dröm att kunna leva på mitt skrivande av böcker. (När jag nämner böcker, i pluralis, är det en sanning med modifikation; jag har ju bara fått en bok publicerad ännu.)

Men jag ligger i lä, när det gäller att ha lyckats i den meningen. De stora drakarna säljer ju tiotals miljoner exemplar. En som säljer grymt bra inom fantasygenren är ju en av mina favoritförfattare, George R R Martin. Enligt Wertzone närmar (och förlaget) han sig 20 miljoner sålda exemplar, vilket är en ofattbart hög siffra. Kul för Martin, såklart.
Han, i sin tur, ligger i megalä jämfört med sir Terry Pratchett: nära 70 miljoner sålda ex.
En sådan som Robert Jordan har länge harvat i ryktesträsket kring 44 miljoner sålda böcker (i Nordamerika enbart); en löjligt låg siffra, har det visat sig. Nej, istället ska han, med stark hjälp av The Wheel of Time-seriens andra författare, Brandon Sanderson, nu ha kommit upp i kanske 90 miljoner sålda böcker.

Jaja, löjligt det med, tycker J K Rowling. ”Mina böcker om den lille trollkarlspôjken har sålt i 400 triljarder exemplar.”

Författare: Stefan

Författare, journalist och antropolog, intresserad av berättelsen, berättandet och det skrivna ordet. Läser, tänker och skriver en hel del.

3 thoughts on “Att sälja böcker, många böcker”

  1. Äh, så länge man klämt in en fot genom att ha fått ut sin första bok är det något lättare att få ut fler böcker på marknaden sedan(säger jag som har jättemycket erfarenhet av det – sarkastiskt sagt av mig själv).

    1. Jag tror att du har rätt. I det här fallet är uttrycket ”en gång är ingen gång” värdelöst.
      En gång är rimligen bättre än ingen gång alls.

      Kämpar du på, så tror jag säkert att du själv kan få en bok utgiven. Ge inte upp!

      Och ha nu en riktigt god jul.

Kommentera

