Erik Granström i radion

Med anledning av The Hobbit, filmen som har nattpremiär om mindre än en timme i välsorterade biografer runtom i Svedala, dök Erik Granström, den trevlige Svavelvintermannen, upp i Sveriges Radios PP3 häromdagen (läs: igår) för att berätta om hur man bygger fantasyvärldar.
Bra att en av Sveriges främsta fantasyförfattare får höras i etermedierna. Utmärkt!

Här är länken till programmet.

Författare: Stefan

Författare, journalist och antropolog, intresserad av berättelsen, berättandet och det skrivna ordet. Läser, tänker och skriver en hel del.

11 thoughts on “Erik Granström i radion”

    1. Just det. Den heter ju ”Hobbit – en oväntad resa på svenska”. Tänkte inte på det. Och jag håller med, ”Bilbo” hade väl varit att föredra; jag läser själv ”Bilbo – en hobbits äventyr” just nu.
      Fast det där med översatta filmtitlar är ibland ganska ologiskt. Många filmtitlar har jag höjt rejält på ögonbrynen åt, måste jag erkänna … utan att för den skull komma på en enda för tillfället. Sorry.

    2. Oj, schyst! Tackar!

      Såg förresten Hobbit igår. Den var absolut i samma anda som övriga Sagan om ringen-filmer, tycker jag. Och så var det lite scener insprängda här och där från Hobbiten (boken) också. Riktigt trevligt :).

    3. Det skulle nog vara ganska svårt att göra dem i samma anda, med tanke på skillnaderna böckerna emellan. Kan tänka mig att många som aldrig läst böckerna kände sig väldigt förvirrade/lurade där i biomörkret, haha.

    4. Jag tyckte nog ändå att de var i samma anda, med tanke på att Hobbiten är en barnbok och Ringen-trilogin är för vuxna.
      Den övergången har Peter Jackson fixat bra.

      Men visst finns det saker i filmen som jag som läst boken undrar över. Ett exempel är ju den där bleke orchen, Azog, som får en ytterst framträdande roll i filmen – men det var väl en del i strävan att kunna göra filmen längre, gissar jag :).

    5. Det var så längesen jag läste boken nu att detaljerna känns väldigt, väldigt oskarpa. Hade helt glömt Azog, men mindes honom när jag såg honom, så jag antar att ha måste ha varit med i boken (men inte så mycket, alltså?) Jisses, borde verkligen läsa om den. Julprojekt, maybe. Men håller med om att Jackson lyckades bra med skiftet vuxen/barn. Gillar speciellt början, med alla dvärgar som kommer hem till Bilbo, och att de får sjunga (för DET minns jag verkligen från boken, massor av sånger!)

    6. Jag gissar att du har läst fler böcker än Hobbiten och Ringen-trilogin, för jag tror inte att Azog är med i Hobbiten (åtminstone inte så långt jag har läst).

      Apropå julprojekt, så får jag verkligen önska dig en härligt god jul. Det ska jag ha, med familj och god mat.

  1. Det var verkligen intressant att lyssna på det där. Blev rent ut sagt förvånad när han nämnde att han lyssnat på Death metal(bland annat) när han skrev vissa bitar. Visst gör jag det själv, men blev nog det för att… nja, jag vet inte riktigt vad det är jag försöker sätta fingret på, men förvånad blev jag.

    1. Själv lyssnar jag inte på musik i så hög grad under själva skrivandet. Däremot blir det ofta bra låtar när jag redigerar en skriven text.
      Kanske inte så mycket death metal, dock. Möjligen möjligen In Flames, som i och för sig inte är death metal. Men ändå.
      Annars blir det väl allt möjligt, beroende, tror jag, på det jag ska läsa igenom och redigera. Det är svårt att lyssna till en glad låt när man redigerar nåt tungt och sorgligt, exempelvis.
      Men Thåström funkar ofta, Linkin Park, Metallica, Broder Daniel, Anna Ternheim, Vivaldis ”Sommar”, Depeche Mode, Guns’n’Roses, Kent … ja, listan kan förstås göras lång. Ibland funkar till och med Front 242!

    2. Själv är jag lite musikfanatisk och lyssnar i princip hela tiden, både när jag skapar, redigerar, lagar mat, äter mat osv osv.
      Faktiskt så är dem det kan jag avslöja, men av det melodiska slaget. Jomenvisst 🙂
      Haha, skulle nog inte tjäna något till om jag berättade vilka band jag lyssna på, ganska underground, men kanske någon av de mer kända? Parkway Drive? The Devil Wears Prada? AFI? Falconer? Killswitch Engage?
      Hur som helst, så länge man gillar det man lyssnar på så är ju allt lugnt 🙂

Kommentera

