Årets böcker 2012 & Årets karaktärer 2012

Jag gillar listor, för att få tips eller inspiration. Givetvis ska en lista, av hävd, presenteras i samband med årsskiftet, men jag är inte alltför sent ute, hoppas jag. Om jag får ursäkta min senfärdighet med något, så skyller jag gärna på jobb, stress och förkylning/halsont.
Så här dyker en dubbellista upp: Årets böcker 2012 och Årets favoritkaraktärer 2012.

ÅRETS BÖCKER 2012

För tydlighets skull är gäller listan de utlästa böcker jag tyckt bäst om. Listan sträcker sig från 11 till 1.

11. The Heroes, Joe Abercrombie

10. The 13 1/2 Lives of Captain Bluebear, Walter Moers

9. Udda verklighet, Nene Ormes

8. The Left Hand of Darkness, Ursula K. Le Guin

7. Skymningsinferno, Sjón

6. Bilbo – en hobbits äventyr, J. R. R. Tolkien

5. The Thousandfold Thought, R. Scott Bakker

4. Doppler, Erlend Loe

3. Eric, Terry Pratchett

2. Azincourt, Bernard Cornwell

1. A Dance with Dragons, George R. R. Martin

ÅRETS FAVORITKARAKTÄRER 2012

De här karaktärerna har dykt upp i böcker jag läst under året.

10. Udda – Nene Ormes protagonist och sanndrömmare är en högst mänsklig person i ett tämligen omänskligt Malmö. Som sär är hon just … udda bland människor, men upptäcker med tiden att hon är mer och mer lik andra … udda (alltså de som kallas just sär, i urban fantasy-serien De sära).

9. Karsa Orlong – en cirka 80 år ung teblorkrigare från Urydstammen. 80 år är ingen ålder för en teblorman. Karsa får göra en närmast antropologisk resa ut i världen när han lämnar sin hemby med dess begränsade världsbild. Nya intryck och nya erfarenheter breddar hans horisont.
Sedan gillar jag för all del adjunkt Tavore, Kalam Mekhar och många andra i House of Chains, den fjärde boken i Steven Eriksons episka Malazan Book of the Fallen-serie.

8. Caesar – i Conn Igguldens skönlitterära historiska romanserie Kejsaren är Caesar och hans liv i centrum. En mycket bra serie, så här långt (jag är på del tre av fyra), som kan lära en hel del om livet på romartiden och om de historiska personerna kring Caesar. I år läste jag del två, Kungars död.

7. Vei – en riktig kick ass-kvinna. Hon håller till i Karl Johnssons vikingavärld med starka fantasyinslag. Johnssons tecknade serie med samma namn återfinns i magasinet Utopi.

6. Bilbo Bagger – tja, vad ska man säga? J. R. R. Tolkiens skapelse Bilbo är underhållande i hela sin lilla uppenbarelse.

5. Perrin Aybara – en av huvudkaraktärerna i Robert Jordans fantasyserie Sagan om Drakens återkomst (Wheel of Time-serien). Jag gillar hans utveckling i serien, helt enkelt. Han är en ofrivillig, tämligen ovillig ledartyp utan att egentligen veta om det. Till en början. Ju längre serien fortgår, desto mer tvingas även han inse sitt värde, om än med vacklande självkänsla.
Faktum är att jag gillar fler karaktärer i serien, förstås, det finns ju så många att välja och vraka bland, men just nu är det Perrin som gäller. Sedan kan jag sakna Egwene al’Vere som perspektivperson (POV), då hon försvinner som just POV lite då och då.

4. Andreas Doppler – i Erlend Loes roman Doppler är Andreas Doppler en given huvudfigur. Efter en cykelolycka lämnar han sitt invanda liv och flyttar ut i ett tält i skogen (men ändå ganska nära bebyggelse och mataffär) för att slippa allt. Han ogillar människor och blir vän med en älgkalv som han döper till Bongo; Doppler känner ett visst ansvar att bekanta sig med kalven då han trots allt har dräpt dess mor. En underbar, knäpp berättelse med en underfundig samhällskritik.

3. Drusas Achamian – en huvudkaraktär och trollkarl i the Mandate, en gnostisk skola grundad av Seswatha för att bland annat skydda de tre haven (the Three Seas) från icke-guden Mog-Pharaus återkomst. Drusas är grubblande och, minst sagt, fylld av samvetskval (vilket i och för sig de flesta i Richard Scott Bakkers filosofiska, mörka fantasyserie the Prince of Nothing är). Boken jag läste i år var den tredje delen i serien, The Thousandfold Thought.

2. Arya Stark – Hur kan man inte gilla Arya och hennes öde i George R. R. Martins Sagan om is och eld-serie (A Song of Ice and Fire-serien)? Ja, jag vet inte. Hon är en av de (många) stora behållningarna i serien, så även i A Dance with Dragons, den femte delen, där hon fortsätter vägen mot att bli en bad ass-flicka.

1. papegojan – en fruktansvärt rolig sidekick är papegojan i Eric, sir Terry Pratchetts suveränt underhållande lilla roman och berättelse ur Skivvärlden. Papegojan, som ägs av den 14-årige tämligen misslyckade demonologen Eric Thursley, har en klart begränsad syn på omvärlden, och ett klart begränsat ordspråk. Men är åh, så rolig.

Bonus

Får man gilla sina egna karaktärer? Alltså de som är med i mina egna berättelser? Ja, jag gör ju det. Två av dem är (utan inbördes rankning):

Helga – en så kallad klok gumma med en tragisk bakgrund i 1860-talets Skaftö. Hon är en av karaktärerna i en ännu ofärdig berättelse med arbetsnamnet Svarta Skaftö.

”Jag vet vad du vill, svartrock”, sa hon till honom efter att tystnaden byggt en mur av spänning mellan dem. Hon rev den. ”Kom in, men lämna kvar regnet därute. Om allvarliga ting skall vi tala, du och jag, men utan droppars öron.” Hennes mor, den stolta, starka, stoiska Sara på Lilla Grönskhult, som ogint nidfolk kallade Skaftöhäxan, hade en gång lärt henne att Gud i regnets fall sände ut änglar för att lyssna, för att bära med sig tidender till Hans uppmärksamma öra, men att även ormens herre hörde vad man sa i vattensmattret.

Jeunaran – en speciell karaktär i En saga om sorg-serien. Vill inte skriva för mycket om henne, men jag gillar henne skarpt. En beslutsam, orädd kvinna med hjärtat på rätta stället.

Författare: Stefan

Författare, journalist och antropolog, intresserad av berättelsen, berättandet och det skrivna ordet. Läser, tänker och skriver en hel del.

Kommentera

