Nu är den här – sista delen i Wheel of Time

Sagan är snart över, hjulet har snurrat klart, slutet är nära, ty det inleds idag, i Drakens år den 8 januari.

Och redan pratas det om arvet efter Robert Jordans långa epos, vars första del kom ut 1990. Det är några år sedan. Nu är, till slut, den sista delen i Wheel of Time-sagan ute. Idag, faktiskt. Typ nu hos SF-Bokhandeln. Eller för några timmar sedan om man bor i Australien eller Thailand eller Japan (jag gissar att den kommer ut även i Sydost- och Östasien).

Jag har i ärlighetens namn inte nått fram till sista delen ännu. Är på del 12, The Gathering Storm, men jag närmar mig ju del 14, A Memory of Light. Ska bli ett sant nöje att läsa den när jag får tid (och har läst del 13, Towers of Midnight).
Under tiden får jag spekulera i hur den sista scenen i den sista boken är, den som så många fans har bett eposets medförfattare Brandon Sanderson att avslöja vid boksigneringar och kongresser av någon anledning. Ja, det är ju Robert Jordan själv som har skrivit den sista scenen, om jag har förstått saken rätt, men ändå?! Inte vill man väl läsa den före den dyker upp, så att säga. Inte jag i varje fall.

Frågan är bara: Finns det ett liv efter Wheel of Time?

Författare: Stefan

Författare, journalist och antropolog, intresserad av berättelsen, berättandet och det skrivna ordet. Läser, tänker och skriver en hel del.

16 thoughts on “Nu är den här – sista delen i Wheel of Time”

  1. Minns att jag lånade hem de tre första böckerna i serien en sommar när jag var tolv… Sedan läste jag två sidor, slogs av en hemsk minnesbild från biblioteket (där böckerna i serien var jättemånga och jättetjocka och hade fula framsidor!) och slog igen boken igen. …Det blev aldrig något Wheel of Time för mig 😦 Känns jättesorgligt nu.

    1. Ingen fara, Nike. Du kan ju alltid läsa dem nu.
      Själv är jag i början av del tolv, så jag har ju i princip 2500-3000 sidor kvar, gissar jag. Puh!

    2. Jag vet inte jag… det bär mig emot lite att börja. Å andra sidan skulle det kanske vara kul att få läsa om krigaren Berit, som jag hört så mycket om (för det är väl i WoT?) Inget jag kommer att göra i år, i alla fall.

    3. Det finns mycket annat att läsa, såklart. Och det är ju ett rejält åtagande att läsa 14 böcker för bara för att få veta hur en enda berättelse slutar.

      I det läget är ju det klassiska trilogiformatet ganska behändigt. Just nu läser jag, utöver Robert Jordan, C S Friedmans The Magister Trilogy, och den är mycket bra så här långt.
      Annars är väl den boken jag ser fram emot mest George R. R. Martins The Winds of Winter (föga överraskande, kanske); han släppte ju ett utdrag ur ett kapitel på sin hemsida häromdagen. Som ett slags förtida teaser, med tanke på att själva boken inte lär komma ut förrän om 3-5 år.

      Sedan kollade jag upp Berit och han är en karaktär i David Eddings böcker. Eddings verk har jag för övrigt aldrig läst, och tror inte att jag kommer att göra det heller. Ändå lyckades jag döpa ett land i min värld till Sendarien, vilket är namnet på ett land i hans värld – som tur var fick jag det påpekat för mig och kunde ändra namnet till Semarien. (Ganska likt, jag vet, men jag hade byggt upp en fin etymologisk förklaring till namnet, så jag ändrade så lite som möjligt.)

    4. Just ja, Eddings var det… Jag kommer nog aldrig heller att läsa en bok av honom, med tanke på all skit jag hört. Å andra sidan kan det vara värt att läsa en (valfri) trilogi, eftersom hans problem inte verkar vara att han skriver dåligt, utan att han upprepar sig.

      Jag har haft problem med trilogier ganska länge nu. (Att döma av mina recensioner på bloggen, cirka två år.) Varje gång jag läser en trilogi ser det ut ungefär så här:
      Bok 1: HURRA vilken underbar bok! Bästa världsbygget i hela litteraturhistorien och jag älskar alla karaktärer och det här kommer att bli TOPPEN!
      Bok 2: Hm, mellanbok? Men aja, den var ju bra ändå och sista boken är så klart mycket bättre.
      Bok 3: ALLT ÄR FÖRSTÖRT.

      Det är svårt med trilogier, antar jag. Bok två är ju av naturliga skäl ofta mindre intressant än starten och avslutet, och då får man kanske för höga förväntningar på bok tre under tiden… I längre serier, som George RR Martins, hinner man istället bli både besviken och blidkad i omgångar.

    5. Apropå trilogier så är det oerhört lätt att börja läsa dem. Jag vet inte hur många förstadelar jag har läst och där del två väntar i bokhyllan. Men de följer ju dramaturgins regel med början, mitt och slut. Typ.
      Fast när jag påbörjade min egen fantasyserie ville jag komma bort från den lite traditionella trilogin och satsa på en tetralogi. Att den sedan har expanderat ytterligare är en helt annan sak …

      Har du förresten läst Joe Abercrombies The First Law-serie? I min värld växte den serien, ”trots” att den var en trilogi. Del två var klart bättre än del ett, exempelvis. Därmed inte sagt att serien är det bästa han har skrivit, för jag tycker att Best Served Cold är bäst hittills (utan att ha läst hans senaste, Red Country, ännu).

      Vad gäller GRRM så har jag inte blivit riktigt besviken ännu, även om jag tyckte att några Brienne-kapitel i A Feast for Crows var tämligen ordinära första gången jag läste boken; sedan jag läst om hela serien två gånger har även de kapitlen vuxit.
      Så den serien är jag mycket nöjd med. Det är den bästa jag har läst – hittills.

      En annan serie jag ser fram emot, och som ska bli tio böcker lång, är Brandon Sandersons The Stormlight Archive. Den serien har börjat lovande, minst sagt, med The Way of Kings, och själva (den inbundna) bokens layout och utformning är bland det snyggaste jag sett. Definitivt väl värd sin plats i bokhyllan.

    6. En av mina favoritserier, Dödens port, läste jag som en tetralogi, om och om och om igen, från att jag var tolv till nitton ungefär. Sedan fick jag reda på att serien egentligen bestod av SJU delar – de tre sista var bara inte utgivna i Sverige! Den fjärde boken slutade riktigt, riktigt bra, så jag misstänkte aldrig något. Och än idag, när jag så klart läst alla delar, kan jag tycka att berättelsen borde ha fått stanna där.

      Kul att du nämner First Law – jag ska precis ge mig på att läsa Best Served Cold, Har haft den i bokhyllan länge men tvekat lite inför att läsa den eftersom jag faktiskt inte var så förtjust i trilogins tredje bok (däremot var tvåan som sagt jättebra). Har hört många säga att Best Served Cold är den sämsta av hans böcker, så det är roligt att höra en annan åsikt! Sambon har nyligen plöjt sig igenom samtliga böcker och säger om Best Served Cold att det inte har den bästa berättelsen, men antagligen de bästa karaktärerna.

      Överlag älskar jag GRRM och hela hans serie – jag ser redan fram emot att läsa om den någon dag och det finns ingenting som får mig att längta mer till våren än säsong tre av tv-serien (skitbra bok ju ^_^). Men jag har lite issues med Daenerys… Det var väääldigt längesen hennes kapitel tillförde någonting alls av intresse, tycker jag. Och det stör mig, eftersom hon rent logiskt borde ha det mest intressanta perspektivet av alla.

      The Stormlight Archive ska kollas upp, genast!

    7. Den första boken jag läste om överhuvudtaget (om jag minns rätt) måste ha varit James Clavells Shogun. Inte mycket till fantasy, förstås, men en bok som fick min fantasi att gå i spinn.

      Aha, jag har väl inte hört sådär jättemycket om Best Served Cold, mer än att har sett ett suveränt klipp med Joe Abercrombie på Youtube, där han beskriver boken och, framför allt, vilken målgruppen är (http://www.youtube.com/watch?v=fmbOl3GoGFA). Har inte läst recensioner eller så, men nog är karaktärerna bra. Vad handlingen beträffar, så, tja, den är ju rätt rak. En historia om hämnd, om än kryddad med några moraliska bryderier här och där. Ibland är enkelt bra och precis det man behöver.
      Den sämsta av Abercrombies böcker tycker jag nog är The Heroes, utan att den är dålig alls. Red Country får som sagt vänta ett tag, till dess jag är klar med Robert Jordan och C. S. Friedmans första del av The Magister Trilogy. Plus att jag måste bli klar med redigerandet av min egen Flammor av vrede rätt snart.

      The Stormlight Archive är alltså namnet på serien, om jag inte var tydlig med det. Första delen i serien heter The Way of Kings och är en tjock men snygg lunta om 1000 sidor (om du köper den inbundna versionen, vilket jag gjorde). Del två tros komma ut senare i år, och med tanke på Brandon Sandersons extrema produktivitet så tror jag att det blir så.

      Ah, vi har samma favoritfantasyserie, noterar jag. Ja, GRRM är riktigt bra på att levandegöra både värld och karaktärer. Ja, alltså, jag kan nog tycka att kapitlen med Daenerys Targaryen är intressanta och läsvärda i sig själva. De är fantasirika och så vidare, men du har rätt, det finns en känsla av att, framför allt i A Dance with Dragons, hennes kapitel mest är till för att låta tiden gå så att alla händelser runtom ska infalla vid rätt tidpunkt. Detsamma tycker jag gäller litegrann för Tyrion Lannister i A Dance. Man får förvisso reda på mycket viktiga saker i hans kapitel, men flera av dem är av transportsträckekaraktär.
      Åh andra sidan så tror jag att, när nu herr Martin har löst det stora problemet i handlingen som han själv benämnt The Meereenese Knot, handlingen kommer att ta rätt bra fart i The Winds of Winter.
      Fast oavsett vad jag just har skrivit om Daenerys och Tyrion ovan så håller de sämsta av Martins kapitel fortfarande högre klass än många andra författares bästa. Vill bara poängtera det.

      Kom förresten ihåg att andra säsongen av Game of Thrones börjar på SVT imorgon kväll klockan 22.00!

    8. Sant! När RR Martin skriver dåligt är det ofta i jämförelse med sig själv. Jag har redan sett säsong två av GoT-serien, men tänkte se om den på svt för att peppa inför säsong tre… Men ingen tv-cirkel!? Känner mig snuvad på underhållningen här, svt.

      Halvvägs in i Best Served Cold nu och är böjd att hålla med dig. Rättfram på rätt sätt.

      Funderar på om jag borde skriva en lista över böcker jag vill läsa och ta med till biblioteket. Jag har inte lånat en enda bok (utöver studentlitteratur) sedan jag flyttade hemifrån och fick en egen bokhylla. Men nu är det flera bokhyllor och de börjar bli lite fulla, så man kanske borde stödja biblioteken lite, tänker jag. Minns att biblioteken hade sin alldeles egna charm, just för att man ofta kom därifrån med böcker man aldrig hört talas om förr.

    9. Jag har också sett den andra GoT-säsongen. Jag försöker att titta på den utan att tänka på böckerna, men det är svårt, så svårt. Som tur är var det ett tag sedan jag läste A Clash of Kings, så minnet börjar bli lite luddigt. Samtidigt så är tv-serien enklare, med färre trådar att följa. Synd på ett sätt, men förståeligt också.
      Håller med dig om att de borde ha fortsatt med en tv-cirkel efter varje avsnitt. Det kanske blev för nördigt för SVT att sända ytterligare en säsong?

      Det där med att skriva en lista över böcker du vill läsa är ju utmärkt, särskilt om du har ett välsorterat bibliotek i din närhet. Det har jag. Det var även jag som fick äran att se till att de köpte in ett gäng god fantasy- och science fiction-litteratur häromåret. Inte illa.
      Och numera har de ju också min egen bok där. Sedan de köpte in den har den varit ständigt utlånad, vilket känns gott. Kanske är det därför de köpt in två ex av den.

      PS. På de flesta folkbibliotek får ju låntagarna komma med egna inköpsförslag, så om du vill får du jättegärna be just ditt bibliotek att köpa in Fred så gyllene av mig, Stefan Hagel. Men bara om du vill, no pressure!

    10. Bra förslag! Ska absolut föreslå din bok på biblioteket! De har en riktigt fin fantasyavdelning faktiskt, så de kanske till och med redan har den, vem vet. Jag rapporterar tillbaka när jag vet 😉

    1. Ja, din snällhet uppskattas.
      Fast nu är du väl färdig med den, antar jag.
      För mig väntar The Gathering Storm på soffbordet just nu. Eller soffbordet? Bordet i vardagsrummet, helt enkelt. Måste äta lite först. Därefter … läsning.

Kommentera

