Boken vs e-boken

Ryktet om pappersbokens förestående död äro överdriven.
Åtminstone inom den omedelbara samtiden och framtiden, om man ska tro branschorganet Svensk bokhandel.
Visserligen skriver det att e-boksförsäljningen i Sverige mer än fördubblades ifjol. Alltså, mer än fördubblades! Nu snackar vi en enorm ökning, stora siffror och ett snabb minskning av antalet sålda fysiska (eller ”riktiga”?) böcker. Eller?

Njae, riktigt så är det inte.
Det är Adlibris som har fördubblat sin försäljning, och mer än så. ”Ändå utgör den fortfarande bara en halv procent av totalomsättningen. Även Dito visade en kraftig ökning”, står det att läsa i Svensk bokhandels senaste nummer.

I mina bokyllor (eller som ni andra stavar det: bokhyllor) finns det inte en enda e-bok, av tämligen förklarliga skäl, och på mitt vardagsrumsbord ligger inte en enda läsplatta. Ja, jag vet, läsplattor is the shit, men jag gillar det där med pappersböcker.
Att bläddra sönder en pocket, att riskera limningen eller bindningen på en fin, inbunden bok, tja, det är en sport och ett nöje.

Nu, eller snart, eller inför läggdags, eller under själva nattningen av mig själv, så lär jag läsa ur en dylik pappersbok. En pocket i form av C. S. Friedmans Feast of Souls.
Men vem vet, i framtiden kanske jag ligger med ett halvt bibliotek i en alldeles egen läsplatta?

Författare: Stefan

Författare, journalist och antropolog, intresserad av berättelsen, berättandet och det skrivna ordet. Läser, tänker och skriver en hel del.

Kommentera

