The Stormlight Archive-titel avslöjad

Den extremt produktive författaren Brandon Sanderson påbörjade för flera år sedan skrivandet av den episka fantasysagan med det övergripande namnet The Stormlight Archive. The Way of Kings, del ett av planerade tio, utkom år 2010.
Eftersom den här boken, med dess speciella värld och klart intressanta karaktärer, tilltalade mig, så inväntar jag del två med stor spänning. Med lite, lite tur kanske den kommer redan i år.
Till en början tänkte Brandon Sanderson använda namnet The Book of Endless Pages som titel. Men under ett samtal med sin redaktör påpekade denne: “Uh, are you sure you want to name a very long, very thick fantasy book The Book of Endless Pages?”
Brandon insåg att namnet kanske sände lite dubbla signaler, så han tänkte om. Länge och väl. Kanske inte helt i professor Balthasars stil, men så småningom dök namnet på del två upp.
Detta namn är numera offentliggjort på Tor Books hemsida (där ni kan läsa hela Brandon Sandersons inlägg om hur han tänkte kring titeln):

Words of Radiance

Författare: Stefan

Författare, journalist och antropolog, intresserad av berättelsen, berättandet och det skrivna ordet. Läser, tänker och skriver en hel del.

3 thoughts on “The Stormlight Archive-titel avslöjad”

  1. The Book of Endless Pages, haha! Fast det var faktiskt en bra titel; jag gillar den bättre än den riktiga. Vågade Michael Ende kalla sin bok för Den oändliga historien så…

  2. Ja, jo, jag tänker ju köpa boken vad den än får för namn. The Book of Endless Pages är i sig ett intressant namnval.
    Just den titeln är i sig hämtad ur själva berättelsen, för i den första delen finns det en bok med det namnet (se även: http://stormlightarchive.wikia.com/wiki/Books_in_The_Way_of_Kings#Book_of_Endless_Pages).
    Det där med boktitlar är mycket intressant, tycker jag. Jag har arbetat oerhört hårt med mina. De ska passa berättelsen, förmedla rätt stämning i förhållande till bokens innehåll, vara någorlunda korta (inom journalistiken säger man att en tidningsrubrik inte bör vara längre än sju ord, har jag för mig) och, helst, ha något som lockar till vidare läsning.
    Vet inte om jag har lyckats med det sistnämnda så här långt, men jag vågar åtminstone påstå att de passar innehållet och temat för delarna 1-2 mycket väl. Ja, de är ju Fred så gyllene respektive Flammor av vrede (som kommer ut senare i år, förhoppningsvis i september).

    Men visst håller jag med er båda. Kanske skulle Brandon Sanderson ha vågat stå på sig lite mer under samtalet med sin redaktör?

Kommentera

