Fjärde säsongen av Game of Thrones – en uppdatering

Inspelningarna av den fjärde säsongen av HBO:s succéserie, Game of Thrones, drar igång rätt snart. I slutet av juli, närmare bestämt.

Inför varje säsong är den stora nördsnackisen vilka skådisar som ska få spela de nya karaktärer som bör dyka upp i respektive ny säsong. En viktig karaktär som dyker upp i denna den fjärde säsongen (som ju börjar visas först nästa år, förstås) är den giftige, promiskuöse the Red Viper från Dorne, Oberyn Martell, furst/prins Doran Martells yngre bror. Det blir den chilenske skådespelaren Pedro Pascal som får rollen. “This was a tough one,” sa producentduon David Benioff och Dan Weiss om rollbesättningen.

Författare: Stefan

Författare, journalist och antropolog, intresserad av berättelsen, berättandet och det skrivna ordet. Läser, tänker och skriver en hel del.

2 thoughts on “Fjärde säsongen av Game of Thrones – en uppdatering”

    1. Böckerna är, som alltid (nästan), bäst, tycker jag. TV-serien är absolut okej, mer än så ibland, men eftersom jag har läst varje bok i serien (av de hittills fem), så hamnar jag obönhörligen i jämförelsetankar titt som tätt.
      Men visst, rent visuellt är ju TV-serien suverän, inget snack om den saken. Handlingen, däremot, kan bli lite, tja, stympad ibland. Jämfört med böckerna.

      Favoritkaraktär? Peter Dinklage är förstås som klippt och skuren för TV-Tyrion. I min fantasi hade jag föreställt mig Bok-Tyrion lite annorlunda, inte minst hur han ser ut efter slaget vid, och i, Blackwater Bay.
      ”Min” Asha Greyjoy i böckerna är helt annorlunda jämfört med HBO-versionen som ju heter Yara Greyjoy istället.
      Men, återigen, för att besvara din fråga … Favoritkaraktär?
      Både i TV-serien och i böckerna så är min favorit Arya Stark. Maisie Williams (skådisen som spelar Arya) är tämligen lik min inre bild av bokversions Arya.
      Jag gillar också TV-Jorah. Gillar Iain Glens röst.
      Men valet av favoritkaraktär ändras ibland (utöver Arya, då), beroende på humör, tror jag.

      Vilken är din favoritkaraktär, förresten?

Kommentera

