Böcker att se fram emot 2014

Utöver de böcker som Undrentide Förlag ska ge ut i år – som Söner av Heimdall av Helena Andersson, Havet under oss av Jonas Larsson och novellsamlingen Stockholms undergång av Fruktan i sommar – så finns det ett helt gäng titlar som riskerar att hamna på en måste läsa-lista.
Jag har ögnat igenom en lista som Wertzone, öh, listat, och känner mig sugen på de här:

  • Words of Radiance (Stormlight Archive, del 2), Brandon Sanderson (mars)
  • Cibola Burn (The Expanse, del 4), James S. A. Corey (juni; en kanske på den här, då jag ännu inte har läst del ett, och dessutom så måste ju del två och tre inhandlas)
  • Half a King (YA Grimdark Thing, del 1), Joe Abercrombie (juli)
  • The Knight: A Tale from the High Kingdom, Pierre Pevel (september; låter lovande)
  • RoguesGeorge R. R. Martin och Gardner Dozois (september)
  • The World of Ice and Fire (A Song of Ice and Fire companion volume), av George R. R. Martin, Elio Garcia och Linda Antonsson (november)
    Den här boken är väl den näst mest efterlängtade, efter Sandersons Words of Radiance för min del. Det blir dock mer G.R.R.M. under året. En novellsamling, A Knight of the Seven Kingdoms, med de hittills utgivna Dunk och Egg-berättelserna. Jag har läst dem, men köper troligen den här samlingen ändå. Vet inte när under året som samlingen släpps, så jag hoppas verkligen att den kommer ut i år och att det inte bara är rykten. Många av oss hade ju hoppats på att den fjärde Dunk och Egg-novellen skulle komma ifjol, den lär istället komma efter att The Winds of Winter är utgiven, men det blev ju en annan berättelse från Westeros istället:The Princess and the Queen, som ersatte den fjärde Dunk och Egg-novellen i antologin Dangerous Women.
    Den bok som, förstås, är allra mest efterlängtad kommer inte att släppas i år, nämligen The Winds of Winter. Ingen överraskning där, kanske, men vi är inne på det tredje året sedan A Dance with Dragons släpptes nu.
  • The Bastards and the Knives (Gentleman Bastard-noveller) och The Thorn of Emberlain (The Gentleman Bastard, del 4), båda av Scott Lynch, kommer ut i år, osäkert när. Fast här måste jag också ge mig i kast med att läsa ifatt. Får se ifall jag hinner.
  • Jag kanske också borde läsa ifatt R. Scott Bakkers mörka fantasy-epos. Har läst den första trilogin, så det är kanske dags för nästa … Släpps i år – eller nästa år. Förhoppningsvis.

Det jag saknar helt är J V Jones femte Sword of Shadows-del. Har inte läst delarna 2-4, men ändå. Den började så bra, så jag ska ta mig tid att läsa den serien.
Den tredje delen i Patrick Rothfuss hyllade Kingkiller Chronicles-serie, med Kvothe som egensinnig berättare, kommer inte heller att ges ut i år, av allt att döma.

En detalj ni säkert lägger märke till är att det bara är manliga författare bland de jag listat. Det lade jag märke till, i varje fall. (Om man undantar Linda Antonsson, då förstås, hon är ju kvinna!)
Så jag gick igenom fantasybokhyllan hemmavid, för att få bekräftat vilken mansgris jag är.
Vilket jag inte var, visade det sig.
Det finns gott om kvinnors alster. Vet inte om jag har fifty fifty bland titlarna, men det är bra nära. 50 procent är skrivna av män, 50 procent av kvinnor. Ge och tar några procentenheter hit eller dit.
Jag har mycken trevlig läsning att se fram emot, skrivna av både män och kvinnor. Se bara de författarnamn vars första eller senare delar (om serie) jag ännu har oläst:

  • C S Friedman (Wings of Wrath)
  • Robin Hobb (Narrens hemlighet och Narrens öde, i översättning av Lena Karlin)
  • J V Jones (redan nämnd)
  • Caitlin R Kiernan (The Drowning Girl)
  • Fiona McIntosh (Royal Exile)
  • Gail Z Martin (del 2-4 i serien Chronicles of the Necromancer)
  • Anna Blixt, Elin Holmerin, Nene Ormes, Ursula K LeGuin etcetera.

Med flera, bör jag väl tillägga. Orkar inte gå till hyllorna och se efter.
Måste äta och nanna nu.

Författare: Stefan

Författare, journalist och antropolog, intresserad av berättelsen, berättandet och det skrivna ordet. Läser, tänker och skriver en hel del.

Kommentera

