Om antalet namn

Det förekommer en hel del namn i fantasyserien En saga om sorg. Några läsare har påpekat detta, både att det är trevligt och bra – och, ibland med följdfrågan: ”Hur kommer du på alla namn?” – samt att det är många att hålla reda på. Det finns ett omfattande appendix i slutet av de fysiska böckerna, där alla namngivna personer, levande eller historiska, står med (plus några till). Förhoppningsvis är det till hjälp under och efter läsningens gång.

Som den gamle akademikern jag är (till och med magisternivå), ville jag förstås göra en jämförelse med andra författares bruk av (antalet) namn i en inte extremt noggrann kvalitativ namnstatistikundersökning. Urvalet av namn är alltså samtliga namngivna intelligenta varelser (levande, historiska eller i berättelsen påhittade människor, alfer, vampyrer och gudar i människoskepnad, eller motsvarande, etcetera, men inte namngivna ”slumpartade” gudar, djur eller liknande), detta för att begränsa urvalet en smula. Om en individ/karaktär har ett smeknamn eller alias så räknas personen i fråga bara en gång ändå.

Jag har valt ut ett antal böcker från min bokhylla. Det rör sig om fristående böcker eller delar i serier, någon del ett, någon annan mitt i serien. En halvt om halvt slumpartad blandning, med andra ord.
Det är 14 utvalda böcker, exklusive min egen Flammor av vrede (del två i En saga om sorg) och, nej, jag tänker inte räkna alla namn i alla kapitel, utan helt enkelt välja de åtta första sidorna i kapitel … tre (det vill säga det tredje kapitlet efter en eventuell prolog).
En svaghet i undersökningen är förstås att jag borde ha räknat i X antal kapitel ytterligare, för att ge en mer representativ bild av respektive bok, men det orkar jag inte för tillfället :).

Följande böcker – skrivna av sex män, sju kvinnor och en okänd, det vill säga en pseudonym (K. J. Parker) –  kom med i min lilla undersökning (som på intet sätt ska sägas vara perfekt utförd – om jag missar något namn är det inte med flit).

Boktitel                                          Författare                   Namngivna karaktärer

A Storm of Swords                       George R. R. Martin                 28
The Tyranny of the Night              Glen Cook                                20
The Warrior Prophet                     R. Scott Bakker                       20
Jonathan Strange & Mr Norrell    Susanna Clarke                       17
The Blood King                             Gail Z. Martin                            15
A Fortress of Grey Ice                  J. V. Jones                               14
Flammor av vrede                      Stefan Hagel                           14
Wolfblade                                      Jennifer Fallon                          12
Swordspoint                                   Eller Kushner                           11
Bonehunters                                  Steven Erikson                         10
Slaktare små                                 Erik Granström                           9*
The Knight                                     Gene Wolfe                                 7
Heaven’s Needle                           Liane Merciel                               6
Colours in the Steel                       K. J. Parker                                 5
Wings of Wrath                             C. S. Friedman                            5

*) Kapitel två, kapitel tre var bara 1,5 sida långt.

Jag hamnade i på övre mittenhalvan, om jag får kalla den för det. Det vore intressant att se hur ett Wheel of Time-kapitel skulle stå sig i den här ovetenskapliga undersökningen. Tror att Robert Jordans (och Brandon Sandersons) alster hamnar långt över mina egna 14, i varje fall.
14 är ett helt okej resultat, tycker jag. Inte för många karaktärer att hålla reda på, just de åtta första sidorna av kapitel tre i Flammor av vrede.
Hur många namngivna karaktärer jag kommer att ha ”skrapat ihop” när hela serien är färdigskriven vågar jag inte ens tänka på. Men en spekulativ gissning säger 1 500-2 000. Det är ju som sagt en stor episk serie jag skriver …

Författare: Stefan

Författare, journalist och antropolog, intresserad av berättelsen, berättandet och det skrivna ordet. Läser, tänker och skriver en hel del.

Kommentera

