En fråga om titel

Hm.
Titeln Röd grynings ankomst har ju länge varit arbetsnamnet på del tre i fantasyserien En saga om sorg. Den har funnits med länge nu, i flera år faktiskt, men som ni vet med darlings (om den nu nånsin haft den statusen) så går det alltid att trycka på delete-knappen eller att bara ändra (läs: förbättra).
En kommentar från en kompis fick mig att fundera på titeln. Just nu smakar jag på Röda dagars hämnd. Den passar också väldigt bra, med tanke på innehållet och som en bra koppling till del fyra, vars arbetsnamn är Rättvisa genom blod. Ser ni den röda tråden? Röda-blod respektive den starka hämnd-rättvisa. Snyggt.

Det som nu händer är att jag måhända måste tänka om vad gäller omslaget. Eller?

Måste ta mig en allvarlig funderare.

Författare: Stefan

Författare, journalist och antropolog, intresserad av berättelsen, berättandet och det skrivna ordet. Läser, tänker och skriver en hel del.

4 thoughts on “En fråga om titel”

  1. Vad kul att du har fler böcker på gång. 🙂 En tanke som slog mig en bild jag fick av namnet. Vad sägs om en blodig dolk liggandes på en sten.

    1. En jättebra tanke, Anneli, även om den inte passar innehållet i just den här boken. Kanske till nästa del i så fall.
      Bra tips, annars.

      Ja, jo, jag skriver på, trots en tämligen tung femmånadersperiod. Men nu har skrivandet gått bra de senaste två-tre veckorna, så jag hyser en viss tillförsikt inför framtiden.

      Och nu när jag har fått blodad tand med att skriva böcker så vill jag gärna fortsätta livet ut. Idéer är det ingen brist på, bara tid.

    1. Ja, det lutar ganska så starkt åt Röda dagars hämnd, va?! Maria H S är inne på samma linje som du, vilket hon också sa häromdagen.
      Kul. Vi kör på det.
      Och då kom ändå den titeln till mig klockan väldigt sent för ett par nätter sedan. Jag skrev upp den i anteckningsblocket bredvid sängen och somnade med den i skallen.

Kommentera

