Uppdatering kring Röda dagars hämnd

En uppdatering beträffande Röda dagars hämnd – tredje delen i En saga om sorg – är på sin plats.

Under semestern har jag skrivit som en liten blå, med arbetsdagar från klockan 07.30 till 23.30. Det har både varit slitsamt och fullständigt värt det. Framstegen är många.
Däremot har jag inte lyckats bli helt klar. En del i det omfattande manusarbetet återstår ännu.

Visst, det hade sett skitsnyggt ut i min litterära CV att ha fått en bok utgiven per år – och det var länge en dröm/förhoppning – men istället för att lämna in ett manus som jag knappt har hunnit läsa igenom, eller ens kan stå för, så ser jag till, med förläggaren Elin Holmerin och Undrentide Förlags välvilliga minne, vilket jag är ytterst tacksam över, att färdigställa och skicka in ett kanonbra Röda dagars hämnd-manus till förlaget. Jag skickar in det så fort jag anser att jag kan stå för det.

Jag antar att lärdomen av att skriva en omfattande berättelse med många trådar och detaljer är att det måste få ta tid. Relativt sett. Förutsatt jag har någorlunda hälsa tänker jag inte låta det dröja åratal – fyra-fem år – mellan delarna. Steven Erikson är en förebild i det avseendet. Hans svit The Malazan Book of the Fallen, tio tjocka böcker med intrikat handling och ett massivt världsbygge utkom perioden 1999-2011.

Givetvis meddelar jag er så fort jag har skickat in manuset. Nästa besked torde sedan bli när Röda dagars hämnd blir utgiven, men det beskedet tar vi då.

Tack för ert tålamod.

Författare: Stefan

Författare, journalist och antropolog, intresserad av berättelsen, berättandet och det skrivna ordet. Läser, tänker och skriver en hel del.

6 thoughts on “Uppdatering kring Röda dagars hämnd”

    1. Helt rätt, Maria!
      Du har ju erfarenhet av ett gäng skrivna böcker nu, så jag gissar att du har lärt dig att hitta ett (tillräckligt) bra sätt att dels skriva böcker, dels förhålla dig till hur och när skrivandet ska göras.
      Jag inbillar mig att jag så smått börjar få ett hum om vad jag behöver för att kunna skriva, och vad jag har för styrkor/svagheter i att hitta rutiner. Eller så inbillar jag mig bara det också :).

Kommentera

