Uppdatering gällande Röda dagars hämnd

Var hälsade, jordbor!

Och även andra, förstås, jag vill ju att alla ska känna sig välkomnade.

Nå, jag blev varse om att en uppdatering och ett förtydligande gällande den tredje delen i fantasyeposet En saga om sorg, ”Röda dagars hämnd”.

Till alla som väntar på den: Den är alltjämt ofärdig.

En del skrivande återstår, nämligen. Bland annat så vill jag möblera om inte bara vissa kapitel, utan även inom några kapitel. Jag har en plan för hur det ska gå till och vad som bör kunna redigeras bort eller måste läggas till. Jag vill passa på att tacka God of Shadows, som gjorde mig uppmärksam på otydligheten här på bloggen (det är korrigerat nu).

Arbetet med boken har fått ligga på is långa perioder, då min utmattningsproblematik har omöjliggjort skrivande (och läsande). Men jag har som sagt en idé och diverse kompletterande ströanteckningar om vad som ska göras, så alla ni som väntar får hålla er till tåls ytterligare ett litet tag.

Under tiden har ni förstås goda möjligheter att antingen läsa om ”Fred så gyllene” (del ett) och ”Flammor av vrede” (del två) eller läsa något helt annat.
Själv hoppas jag kunna ta mig an exempelvis Kameron Hurleys rosade trilogi (med de tre böckerna ”God’s War”, ”Rapture” och ”Infidel”), men också någon mer Patricia A. McKillip-bok (som ”Alphabet of Thorns”) eller Jo Waltons ”The Just City” eller R. Scott Bakkers ”The Judging Eye” eller de avslutande tre delarna i tiobokssviten The Malazan Book of the Fallen eller … Ja, det finns hur många olästa böcker som helst i bokhyllorna. Attans, vilket i-landsproblem.

Till dess jag kan läsa böcker på riktigt igen, fungerar ”substitutet” seriealbum alldeles utmärkt. Del två i Lantern City-serien är fortsatt underhållande och jag vill gärna påbörja Alabaster-serien snart.

Ja, ja, tålamod är en dygd, inte sant?

Författare: Stefan

Författare, journalist och antropolog, intresserad av berättelsen, berättandet och det skrivna ordet. Läser, tänker och skriver en hel del.

4 thoughts on “Uppdatering gällande Röda dagars hämnd”

  1. Ramlade över ”en saga om sorg” serien för ett tag sen, och fastnade snabbt för den. En fantastisk historia som jag gärna väntar på fortsättningen på. Tills dess, fridens.

    1. Hejsan!
      Vad glad jag blir, tackar. Du gör min dag (eller kväll, som det är nu).
      Ja, fortsättningen, den kommer, om än inte i år, tyvärr.
      Utmattningssyndrom, som jag och många andra har drabbats av, är inte precis en sprudlande kreativitetskälla. Fast frukta icke, jag kämpar på och är, trots allt, vid gott mod och ser fram emot att bli klar med del tre, Röda dagars hämnd, så snart som det bara går. Min absoluta målsättning är 2017.
      Under tiden får du läsa annan god fantasylitteratur. Jag kan rekommendera exempelvis Brandon Sandersons serie The Stormlight Archives (där visserligen bara två av planerade tio(!) delar är utgivna ännu) eller J V Jones serie Sword of Shadows (fyra av fem delar finns utgivna). Sedan har jag läst första delen i C S Friedmans The Magister Trilogy, och den var riktigt bra – och här är alla tre delar utgivna.
      Nå, du hittar säkert något trevligt att läsa.
      Tack igen för de vänliga orden.
      Bästa hälsningar,
      Stefan H.

Kommentera

