Oj, vilket lopp!

Frågan är vilket jag menar.

Är det herrarnas 200 meter eller herrarnas 800 meter? I OS i London, alltså.

Jag stod upp och skrek åt David Rudisha att öka farten på upploppet. Nijel Amos såg ut att springa minst lika fort de sista 50 meterna, så jag tänkte att kenyanen stumnade. Men icke!
Alla(?) sprang väl på världsrekord, juniorvärldsrekord, nationsrekord eller personrekord. Tidernas 800-metersfinal. Kul att Amos kom tvåa på 1.41,73. OS-generalen Coes – förlåt, lord Coes – gamla rekordtid. Slaget i London, Storbritannien. Häftigt.

Nu så. 200 meter Bolt och Blake. Strax start …
… och där är de iväg …
… upploppet kvar …
… målgång och, tja, 19,32 och en ganska enkel Bolt-seger. Trippelt Jamaica.
Märkligt att skriva tja. Ett supersnabbt lopp igen, men numera har man ju vissa krav 🙂
Dessutom hade jag faktiskt skrivit segertid och vinnarens namn på en lapp före starten gick. Vad jag skrev? Jo, att Usain Bolt skulle vinna på 19,32. Helt ärligt! Jag är värsta Sanna Kallur när det gäller att tippa rätt, den här gången!
Eller den här gången, förresten! Inför VM-finalen i Berlin 2009, så tippade jag att Bolt skulle rusa över mållinjen på en tid under 19,20. Typ 19,19.

Fast, ja, tillbaka till rubrikens lopp. Det blir trots allt (Rudishas) 800 meter. För det var mäktigt att se.

Imorgon håller vi tummarna för Sveriges handbollsherrar, eller hur? Vinst mot Ungern och det blir OS-final. Det ni!

Författare: Stefan

Författare, journalist och antropolog, intresserad av berättelsen, berättandet och det skrivna ordet. Läser, tänker och skriver en hel del.

Kommentera

