Världsbokdagen, hurra, hurra!

Ja, det är ju nämnda världsbokdag idag, en dag som föddes idag för 18 år sedan.
Den instiftades efter beslut av Unescos generalkonferens och tanken med den är att den ska vara:

”[H]ela världens festdag för firandet av böcker, författare och läsning samt  värnandet om upphovs-rätten och människors fria tillgång till information.”

Jag hade gärna sett en utvidgning av världsbokdagens symboliska kraft, som hade kunnat mångfaldigas ifall dagen explicit uttryckte rätten till läskunnighet. Det måste ju ändå existera två givna mål med en bok: Någon ska skriva den (= värna om upphovsrätten), någon ska läsa den (utrota analfabetismen).
Det här känns särskilt viktigt även i ett land som Sverige, där ingen av oss har kunnat undvika budskapet om vikten av (teoretisk) utbildning från politiskt håll och från lärarhåll. Detta i ett land, där läskunnigheten paradoxalt nog sjunker år från till år.
EU:s mål är att andelen dåliga läsare bland 15-åringarna ska minska till 15 procent inom åtta år, skrev Dagens Nyheter i september ifjol. I samma artikel nämner DN att ”över 17 procent av 15-åringarna i Sverige ligger på en nivå där de bara klarar de allra enklaste texter”.
En skrämmande utveckling. Frågan är vad som ligger bakom den?
Jag lärde mig läsa tack vare att mina föräldrar läste godnattsagor och barnböcker. Sedan hjälpte förstås serietidningar som Kalle Anka & Co, Fantomen och Western, samt album som Lucky Luke, Tintin, Johan och Pellevin, Asterix & Obelix och diverse superhjältealbum. Med tiden inlemmade jag även riktiga böcker i mitt eget läsande. Astrid Lindgrens Ronja Rövardotter, James Clavells Shogun och mängder av facklitteratur. Lägg därtill rollspelsäventyr, diverse fantasyböcker, mer serietidningar och skolböcker, så har jag breddat min läsning alltmer.
Nej, jag läser inte fort och inte överdrivet snabbt heller, men jag läser ofta och gärna. Vem vill inte kunna njuta av en timme i soffan, med en spännande/intressant bok i sin hand?

Författare: Stefan

Författare, journalist och antropolog, intresserad av berättelsen, berättandet och det skrivna ordet. Läser, tänker och skriver en hel del.

2 thoughts on “Världsbokdagen, hurra, hurra!”

  1. Jag tycker här att EU attackerar problemet på fel sätt. Istället för att hitta på ett pappersmål så kan de väl istället fundera på vad som orsakar denna sjunkning istället. Det är min lilla åsikt.

    1. Du har rätt i att det är lätt att skriva ner mål i ett dokument. Ta bara de åtta Millenniemålen. Nås ens hälften av dem till 2015? Tror inte det.
      Beträffande försämrad läsförmåga bland unga, så tycks det ju drabba hela EU (d.v.s. en del av den så kallade västvärlden), vilket ju är nog så allvarligt i sig. Att sedan ett så förment högutvecklat och välutbildat land som Sverige har en så stor andel unga som knappt kan läsa en vanlig text eller inte hinner med undertexter på en film (eller liknande) är skrämmande.
      Så vad göra?
      Tja, gissningsvis behöver unga läsa mer, kanske skriva mer också.
      Den gamla devisen ”övning ger färdighet”, du vet. Så mycket mer komplicerat tror jag inte att det är, egentligen.
      Men det kanske är en del av tidsandan, att ingen har tid, eller tar sig tid. Alla har så lite tid, allt går mot ett slags snuttifiering på många håll. Och att lägga sig i soffan, sjunka in i en bok och försvinna in i en annan värld för en timme eller två kanske inte låter sig göras? Det kanske finns för mycket annat som drar och lockar?
      Vad vet jag?

Kommentera

