Erik Granströms Vredesverk har fått ett omslag

På Erik Granströms egen blogg, Tankar från Trakorien, kan ni se Martin Bergströms fina omslag (”naken”, utan titel och författarnamn etcetera) till EG:s tredje del i konfluxsviten, Vredesverk.
Läs även kommentarerna, som ger en liten inblick i hur herr Granström resonerar kring sina omslag.
För den som har missat det, så har delarna ett, Svavelvinter, och två, Slaktare små, varit ute i handeln ett tag. Nu väntar vi på Vredesverk med viss otålighet. Den beräknas komma ut våren 2014.
I en av kommentarerna skriver för övrigt EG om längden på del tre:

Vad gäller omfånget så blir Vredesverk något tunnare än Svavelvinter – ca 1350 000 tecken jämfört med 1500 000. Jag hade en uttalad ambition att få boken tunnare än Slaktare små just för att inte göra böckerna tjockare och tjockare i serien vilket man ofta ser.

Som jämförelse med teckenlängden ovan kan jag nämna att En saga om sorgs första del, Fred så gyllene, är cirka 1,22 miljoner tecken (inklusive blanksteg), och del två, Flammor av vrede, är 1,33 miljoner tecken (inklusive blanksteg). (Min tanke är att del tre, Röd grynings ankomst, ska bli kortare än Fred så gyllene, men jag vet inte var jag landar ännu. Jag ser det inte som nåt självändamål att skriva långt – det blir så långt som berättelsen kräver. Typ.)

Författare: Stefan

Författare, journalist och antropolog, intresserad av berättelsen, berättandet och det skrivna ordet. Läser, tänker och skriver en hel del.

Kommentera

